Güncel Sayı

Cilt: 7 Sayı: 2, 22.10.2024

Yıl: 2024

Makaleler

Gelişen ticaret hacmine bağlı olarak artan taşımacılık seçenekleri ülkelerin ekonomik büyümelerini hızlandırmada önemli bir rol oynamaktadır. Bununla beraber gelişen ülke ekonomisi ile birlikte refah seviyesi artarak ülkeye çeşitli yatırımların yapılabilmesinin önü açılmaktadır.

Ülkemizde taşıma seçenekleri arasında yük ve yolcu bakımından karayolu hakimdir. Son yıllarda demiryolu ve havayoluna yapılan yatırımlar sayesinde bu taşımacılık sektörlerinin gelişmesine olanak sağlanmıştır. Ayrıca son yıllarda Asya’dan Avrupa’ya ticaretin artması Türkiye’nin coğrafi konumu sayesinde bu koridor üzerinde bulunması sebebiyle ulaştırma sektörü daha da önemli hale gelmiştir.

Çoğu ülkede her yıl artan nüfus ve tüketim maddeleri nedeniyle ulaştırma sektörüne binen yük artmaktadır. Artan araç sayısı ve nüfus yoğunluğu sebebi ile ulaştırma sektöründe kullanılan enerji ihtiyacı gereksinimi her geçen gün artmaktadır. Bununla beraber artan çevresel etkiler de göz önünde bulundurulduğunda taşımacılık seçeneklerinin daha verimli hale getirilmesi büyük önem arz etmektedir.

Tüm taşımacılık seçeneklerinde teknolojik gelişmeler entegre edilerek ulaşımın daha güvenli, hızlı ve ucuz şekilde tamamlanması hedeflenmektedir. 1914 yılında ilk trafik ışıklarının Amerika Birleşik Devletleri’nde kullanılması ile başlayan Akıllı Ulaşım Sistemleri uygulamaları günümüzde çeşitli kullanım alanları sunmaktadır. Araç, filo, lojistik ve altyapı operasyonları kapsamında sektör ihtiyaçları için gerekli düzenlemeler ve geliştirmeler sağlanması hedeflenmektedir. Bu kapsamda seyir yardımcı sistemleri, otomasyon sistemleri, araç yardımcı ekipmanları gibi uygulamalar ile taşımacılık sektörünün daha verimli ve çevreci olması hedeflenmektedir.

Günümüzde Akıllı Ulaşım Sistemleri uygulamaları ise trafik tahmini, filo yönetimi, hava durumu tahmini, rota planlama, araç izleme sistemleri, kaza yönetimi, sürücü yardım sistemleri, görüntü işleme ve atık enerji yönetimi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma konuları ele alınarak dergimiz hem sektör ihtiyaçlarını hem de akademik gelişmeleri kapsamayı hedeflemektedir.

Güncel konular kapsamında yapılan çalışmaları içeren dergimiz çift taraflı kör hakemlik sürecini kullanmaktadır ve inceleme sürecinin tüm basamaklarında yazarlar hakem isimlerini, hakemler de yazar isimlerini bilmemektedir. Açık erişim politikası kapsamında akademik dünyaya hizmet vermekte olan dergimiz makale kabul ve yayım sürecinde yazarlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir. Makale kabul sürecinde TÜBİTAK-Ulakbim tarafından sağlanan DergiPark çevrimiçi sistemi kullanılarak tüm yayın süreci takip edilmektedir. DergiPark tarafından sağlanan altyapı sayesinde dergimiz bünyesindeki makaleler ulusal ve uluslararası erişime açık hale gelerek farklı kitlelerin ulaşmasına olanak sağlanmayı amaçlamaktadır. Bununla beraber ulusal ve uluslararası indekslerde taranan Akıllı Ulaşım Sistemleri alanında Türkiye’de en çok okunan ve makale indirme sayısına ulaşan dergi konumuna gelmeyi hedeflemektedir. 

Akıllı Ulaşım Sistemleri disiplinler arası bir konu ve uygulamaları sektörler arası olduğundan Dergimiz Mühendislik, Teknik Bilimler, Temel Bilimler ve Sosyal Bilimlerin lojistik, ulaşım, haberleşme ve bilişim alanlarını ilgilendiren yapısıyla bilim dünyasına önemli katkı sağlamayı hedeflemektedir. Dergimiz aşağıdaki konuları kapsamaktadır:

• AUS ve Yapay Zekâ
• AUS Haberleşme Sistemleri
• Büyük Veri ve Siber Güvenlik
• Otomatik Ödeme Sistemleri
• Filo Yönetim Sistemleri
• Trafik Yönetim Sistemleri
• Akıllı Şehirler
• Otonom ve Akıllı Araçlar
• Akıllı Enerji Sistemleri
• Kent içi Ulaşım Sistemleri
• Kontrol Sistemleri
• Akıllı Tüneller
• AUS mobil Uygulamalar
• Acil Yönetim Sistemleri
• Entegrasyon Sistemleri
• AUS Strateji ve Eylem planları
• AUS ve Çevre
• AUS Ekonomisi
• AUS Uygulamaları
• Engelliler için AUS uygulamaları
• Mobilite
• Toplu Ulaşım ve Raylı Sistemler
• Akıllı Navigasyon
• Diğer AUS ile ilgili Konular
• Yerel Yönetimler için AUS
• İlgili diğer konular

Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, BAUSMER (Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Akıllı Ulaşım Sistemleri Uygulama ve Araştırma Merkezi) Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi  Mühendislik, Teknik Bilimler, Temel Bilimler , Sosyal Bilimler, Lojistik, Ulaşım, Haberleşme ve Bilişim alanları ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulama alanlarına katkı sağlayabilecek, yüksek kaliteli çalışmaları yayımlamayı amaçlamaktadır. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'ne gönderilen makaleler şekil ve içerik yönünden ön incelemesi yapıldıktan sonra en az iki hakeme gönderilmektedir. Hakemlerden olumlu görüş alınan yazılar yayım sürecine alınır. Hakemlerden bir olumlu ve bir olumsuz rapor alınması halinde çalışma Dergi Editörlüğü tarafından uygun görülmesi halinde üçüncü bir hakeme gönderilir.

Lütfen atıflarınız için APA (7. sürüm) biçimini kullanınız.

NOT: YAZIM KURALLARI hakkında detaylı bilgiyi Makale Şablonu sayfamızda bulabilirsiniz.


YAYIN İLKELERİ:

1. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'ne gönderilen yazılar daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış ve halihazırda yayınlanmak üzere sunulmamış olmalıdır.

2. Dergide Türkçe ve İngilizce dillerinden herhangi biri ile yazılmış yazılar yayınlanır. Dergide yayımlanan çalışmaların bilim ve dil bakımından sorumluluğu yazar/yazarlarına aittir.

3. Dergimizde sadece akademisyenlerden gelen çalışmalar değil, araştırmacı ve uygulamacılardan gelecek çalışmalarda değerlendirmeye alınacaktır.

4. Daha önce konferanslarda sunulmuş ve tam metin olarak yayınlanmamış, sadece özeti yayınlanmış çalışmalar, çalışmada belirtilmek üzere yayın değerlendirme sürecine kabul edilebilir. 

5. Dergimize makaleler elektronik ortamda gönderilmelidir. Makalelerin web sitesi üzerinden online gönderilebilmesi ve hakem değerlendirme sürecinde makalenin hangi aşamada olduğunun takip edilebilmesi için Dergi’ye üye olunması ve giriş yapılmış olması gerekmektedir. Derginin sitesine girilen kişisel bilgiler yalnızca derginin açıklanan amaçları için kullanılacak ve başka hiçbir amaç veya hiçbir taraf için ulaşılabilir olmayacaktır.

6. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'ne gönderilen makalelerin hakem süreci ile ilgili bilgilendirme yazarlara sistem üzerinden yapılmakta ve ayrıca sistem üzerinden değerlendirme raporları yazarlar tarafından kolaylıkla takip edilebilmektedir. 

7. Başvuru yaparken sisteme yazar bilgilerinin yer almadığı makale dosyası yüklenecektir. Yazar bilgileri künye şeklinde tekrardan makale ismi ile birlikte ayrı bir dosya olarak yüklenecektirAyrıca kimlik bilgisi dosyası içinde ORCID numaraları da olmalıdırYüklemeler word formatında olacaktır. Dergi kurallara uygun olarak yapılmayan yüklemeler değerlendirme sürecine alınmaz.

8. Dergi, hakemin yazarı bilmemesi esasına (kör hakemlik) dayanır. Hakeme gönderilecek makalelerde de yazarın kimliğine ilişkin bilgilerin gizliliği sağlanır.

9. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'ne gönderilen makaleler şekil ve içerik yönünden ön incelemesi yapıldıktan sonra en az iki hakeme gönderilmektedir. Hakemlerden olumlu görüş alınan yazılar yayım sürecine alınır. Hakemlerden bir olumlu ve bir olumsuz rapor alınması halinde çalışma Dergi Editörlüğü tarafından uygun görülmesi halinde üçüncü bir hakeme gönderilir. Hakem atama sürecinde üniversitemizden gelen çalışmalarda, üniversitemiz içinden hakem kesinlikle atanmamaktadır. Üniversitemiz dışından gelen çalışmalarda ise ihtiyaç duyulması halinde üniversitemiz içinden en fazla bir hakem atanmaktadır. 

10. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi’ne makale gönderen yazar(lar), Dergi’nin söz konusu hakem değerlendirme koşullarını ve sürecini kabul etmiş sayılır(lar).

11. Dergi konusuna, yazım veya dil bilgisi kurallarına uymayan yazılar ön inceleme sonrasında Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisince hakemlere gönderilmeden yazar/lar'a iade edilir. Ön değerlemeye alınan yazılara ilişkin yazarlarından her türlü şekil ve içerik değişiklikleri istenebilir. 

12. Mizanpaj çalışması sırasında yazar (lar)a kontrol ve düzeltme amaçlı yapılan gönderilere belirtilen sürelerde cevap vermek durumundadır. Belirtilen sürelerde cevap vermeyen yazar(lar)ın makaleleri bir sonraki sayıda değerlendirilmek üzere ertelenir.

13. Değerlendirme süreci tamamlanan makaleler gönderiliş tarihi itibariyle sıralanır ve derginin ilgili sayısında yayımlanır. Yayına kabul edilen makaleler için yazara/lara istemesi halinde yayına kabul yazısı gönderilir. Aynı yazar(lar)ın bir sayıda iki makalesi birden yayımlanmaz.

14. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'nde özgün araştırmaların dışında zaman zaman çeviriler de yayımlanmaktadır. Yapılan çevirinin nerede yayınlandığını gösterir kopyası, yazar/lar'ın ve ilk yayının yapıldığı derginin onayı ile birlikte yazının eki olarak dergiye gönderilmelidir.

15. Hakemler'den gelen raporlar doğrultusunda, makalenin yayınlanmasına, rapor çerçevesinde yazar/lar'dan düzeltme, ek bilgi ve kısaltma istenmesine veya yayınlanmamasına karar verilmekte ve bu karar yazar/lar'a sistem üzerinden bildirilmektedir. Yazar(lar), hakemler tarafından istenilen bütün değişiklikleri yapmakla yükümlüdür. İstenilen değişiklikler yapılmadan çalışmalar yayınlanmaz.

16. Dergide yayımlanması kabul edilen ve yayımlanan yazıların, yazılı ve elektronik ortamda tüm yayın hakları Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'ne aittir.

17. Dergide yayımlanan çalışmalar için yazar(lar)a telif ödemesi yapılmamaktadır. Yayına kabul edilen veya yayımlanan makaleler ile ilgili olarak yazar veya yazarlar telif hakkını hiçbir prosedüre gerek kalmaksızın doğrudan Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları dergisine devretmiş olurlar. 

18. Dergide yayımlanan yazılardaki görüşler ve bu konudaki sorumluluk yazarlarına aittir.

19. Yayına kabul edilen veya yayımlanan makaleler, Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi’nin yazılı izni olmaksızın herhangi bir şekilde çoğaltılamaz ve yayımlanamaz. Ancak, kaynak göstermek şartıyla alıntı yapılabilir. 

20. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi'ne gönderilen ve hakem süreci başlatılan çalışmaların yazar (lar) tarafından geri çekilmesi / hakem sürecinin iptal edilmesi mümkün olmadığı gibi bilimsel etik anlayışa da uygun değildir. Bu hususun yazarlarca dikkate alınarak yayının dergimize gönderilmesi, tarafların olası emek ve zaman kaybı ile birlikte akademik etik mağduriyetlerini de önleyecektir.

ETİK İLKELER VE YAYIN POLİTİKASI


Yayın Politikası

Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi’ne ait “Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi” Mühendislik, Teknik Bilimler, Temel Bilimler, Sosyal Bilimler, Lojistik, Ulaşım, Haberleşme ve Bilişim alanlarında yayınlanmak amacıyla aşağıda belirtilecek etik ilkeler ve yayın politikası kurallarına bağlı olarak bilimsel çalışma kabul eden Uluslararası hakemli bir dergidir. Dergiye gönderilen makalelerin incelenmesi en az iki hakem tarafından yapılmakta ve çift taraflı kör hakemlik esasına dayanarak değerlendirilmekte ve yılda iki sayı olacak şekilde elektronik ortamda yayınlanmaktadır. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi için yayıncı kuruluşun, yazar(lar), hakem, editör, alan editörlerinin yayın politikası ve uymaları gereken etik sorumlulukları aşağıda verilmiştir. Belirtilen etik sorumluluklar yayın etiği komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE), Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA) tarafından yayınlanan politikalar doğrultusunda hazırlanmıştır.

Yayıncının Sorumlulukları

“Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi” yayın hayatına 2018 yılında başlamış ve yılda iki sayı olacak şekilde Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi tarafından yayınlanmaktadır. Yayıncı kuruluş bir kamu kurumu olup herhangi bir kar amacı gütmeden bilimsel bilgiyi açık erişim politikasıyla yayınlamaktadır. Yayıncı kuruluşun uyması gereken etik sorumluluklar aşağıda verilmiştir.

• Dergiye gönderilen bilimsel çalışmaların ilk değerlendirmesi editör tarafından yapıldıktan sonra alan editörlerine ataması yapılır ve alan editörleri tarafından alanında uzman kişilere atama yapılarak bilimsel değerlendirme süreci başladığını kabul eder.
• Yayıncı kuruluş derginin elektronik ortama yüklenmesini ve açık erişim politikası gereği dergi yayınlarına ücretsiz erişim imkanı sağlar.

Yazar(lar)ın Sorumlulukları

• Yazar(lar), Etik Kurul İzni gerektiren tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için Etik Kurul İzni almış olmalıdır. Etik Kurul İzni makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir. Etik Kurul İzni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir. Etik Kurul İzni Hakkında detaylı bilgi için tıklayınız.
• Yazar(lar), gönderdikleri yayınların daha önce herhangi bir dergide yayınlanmadığını kabul ve beyan ederler.
• Yazar(lar), aynı makaleyi aynı anda birden fazla dergiye gönderemez. Her bir gönderi için önceki dergiye gönderim sürecinin tamamlanmasını beklemelidirler.
• Yazar(lar) gönderdikleri makalenin detaylı bir şekilde inceleneceğini kabul etmiş sayılırlar.
• Yazar(lar)dan değerlendirme süreçlerinde hakemler tarafından ihtiyaç duyulması halinde çalışmaların ham verileri talep edilebilir. Bu gibi durumlarda yazar(lar) dan istenen verilerin iletilmesi beklenmektedir.
• Yazar(lar), makalelerin editör/alan editörleri tarafından atanan hakemlerin bilimsel incelemeleri sonucu eksik görülen ya da düzeltilmesi istenen kısımlarını düzeltmekle yükümlüdürler.
• Yazar(lar), makale sonunda, çok yazarlı makalelerde araştırmacıların Katkı Oranı Beyanı vermeli; makalelerin desteklendiği bir kurum veya kuruluş varsa Destek ve Teşekkür Beyanı, çatışma durumu varsa da Çatışma Beyanı vermelidir.
• Yazar(lar), makale içinde verdikleri bilimsel bilgiler için eksiksiz şekilde kaynakça göstermeli ve atıfta bulunmalıdır.
• Yazar(lar), her gönderdikleri yayın için dergi tarafından hazırlanan telif hakkı ve devir formunu doldurmak ve imzalamak zorundadırlar.
• Yazar(lar) herhangi bir çıkar çatışması durumunda, göndermiş oldukları yayında etik ilkelere aykırılık tespit edilmesi halinde bu durumu yayıncı kuruluş ve dergi editörü ile paylaşmak, hata beyanı, tazminat bildirimi yayınlamak veya gerekli görülürse çalışmayı geri çekmekle yükümlüdürler.
• Yazar(lar), hazırladıkları makaleleri derginin kabul ettiği konu başlıklarına ve etik kurallarına uygun olarak hazırlamalıdırlar.
• Yazar(lar), gönderdikleri makaleleri derginin yazım kurallarını uygun olarak hazırlamalıdırlar.
• Makaleye katkı sağlamayan kişilerin isimleri yazar olarak verilmemelidir.
• Yazar(lar), makalede yer alan yazılardan doğacak her türlü sorumluluğun kendilerinde olduğunu kabul ederler.
• Yazar(lar), En fazla 6 isimli olarak çalışmalarını gönderebilrler.
• Yazar(lar), benzerlik oranları  %20'nin altında olmasına ve her bir atıfta en fazla %5 benzerlik oranı olmasına uygun şekilde çalışmalarını hazırlamalıdırlar.

Hakemlerin Sorumlulukları

“Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi” makalelerin değerlendirme süreçlerinde yazar(lar) hakemleri, hakemlerinde yazar(lar)ı göremedikleri çift taraflı kör hakemlik değerlendirme yöntemini kullanmaktadır. “çift taraflı kör hakemlik” sisteminin kaliteyi olumlu yönde etkilediği düşünülmektedir. Bu yönden hakemler yazar(lar) ile doğrudan iletişim kuramayıp dergipark sistemi üzerinde açılan formlar ile iletişim kurulabilmektedir. Hakemlerden beklenen etik sorumluluklar aşağıda verilmiştir.

• Hakemlerden yalnızca kendi uzmanlık alanında olan makalelere hakemlik yapmaları beklenmektedir.
• Değerlendirmelerini tarafsızlık ve gizlilik ilkeleri çerçevesinde yapmaları beklenmektedir
• Hakemlik yapmayı kabul ettikleri makaleler için kendilerine tanınan süre içerisinde değerlendirme yapmaları gerekmektedir.
• Hakemler makalede bir çıkar çatışması olduğunu anladıklarında konu hakkında editörü bilgilendirerek makaleyi değerlendirmeyi reddetmelidir.
• Hakemlerin eleştirilerinde karşıdaki kişiyi kırmayacak şekilde kibar, yapıcı ve nazik bir dille öneride bulunmaları beklenmektedir.
• Hakemlerin, yazar(lar)ın görmesi için yüklediği dosyalarda kişisel hiç bir verisinin bulunmadığından emin olması beklenmektedir.

Editörlerin Sorumlulukları

• Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi editör ve alan editörleri, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" rehberleri temelinde etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır.
• Editörler, yazarların, okuyucuların, hakemlerin ve yayın kurulu üyelerinin dergi süreçlerinin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi hakkında aktif olarak görüşlerini değerlendirmelidir.
• Editörler, dergide yayınlanan çalışmaların kalitesini geliştirmeye yönelik süreçleri yürütmeli ve düzeltme, açıklama gerektiren konularda yayın açısından açıklık ve şeffaflık göstermelidir.
• Editörler, makalelerin yayımlanmasına karar verirken makalenin akademik açıdan derginin bütünlüğü sağladığından emin olmalıdır. 
• Editörler; dergi yayın politikalarında yer alan "Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci" politikalarını uygulamakla yükümlüdür. Bu bağlamda editörler her çalışmanın adil, tarafsız ve zamanında değerlendirme sürecinin tamamlanmasını sağlamalıdır.
• Editörler, yayınlanan çalışmaların okuyucu, araştırmacı, uygulayıcı ve bilimsel literatüre katkı sağlamasına ve özgün nitelikte olmasına dikkat etmelidir.
• Editörler, çalışmaların önemi, geçerliliği, anlatımın açıklığı ve derginin amaç ve hedeflerine dayanarak olumlu ya da olumsuz karar vermelidir ve çalışma ile ilgili ciddi bir sorun olmadıkça, olumlu yöndeki hakem önerilerini göz ardı etmemelidir.
• Editörler, yayınlanan makalelerin fikri mülkiyet hakkını korur, ihlal olması durumunda derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunurlar. Ayrıca yayımlanan makalelerin içeriğinin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi konusunda gerekli önlemleri alırlar; özgünlük-benzerlik denetimini yaparlar.
• Editörler; değerlendirilen çalışmalarda yer alan deneklere veya görsellere ilişkin kişisel verilerin korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan bireylerin açık rızası belgeli olmadığı sürece çalışmayı reddetmekle görevlidir. Ayrıca editörler; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumaktan sorumludur.
• Editörler, tüm yayın kurulu üyelerinin süreçleri yayın politikaları ve yönergelere uygun ilerletmesini sağlamalıdır. Yayın kurulu üyelerini yayın politikaları hakkında bilgilendirmeli ve gelişmelerden haberdar etmelidir.
• Editörler; değerlendirilen çalışmalarda insan ve hayvan haklarının korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan deneklere ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalara ilişkin izinlerin olmadığı durumlarda çalışmayı reddetmekle sorumludur.
• Editörler; dergide yayınlanan her makalenin dergi yayın politikaları ve uluslararası standartlara uygun olarak yayınlanmasından sorumludur.
• Editörler; olası suistimal ve görevi kötüye kullanma işlemlerine karşı önlem almakla yükümlüdür. Bu duruma yönelik şikâyetlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi konusunda titiz ve nesnel bir soruşturma yapmanın yanı sıra, konuyla ilgili bulguların paylaşılması editörün sorumlulukları arasında yer almaktadır.
• Editörler; yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.
• Editörler ve yayıncı arasındaki ilişki editoryal bağımsızlık ilkesine dayanmaktadır. Editörler ile yayıncı arasında yapılan yazılı sözleşme gereği, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncı ve dergi sahibinden bağımsızdır.

Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Olduğu Düşünülen Eylemlerden Bazıları

İntihal: Başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermek,
Sahtecilik: Bilimsel araştırmalarda gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak
Çarpıtma: Araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi göstermek, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
Tekrar yayım: Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek veya olan kişileri dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden çıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
• Destek alınarak yürütülen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmemek,
• Henüz sunulmamış veya savunularak kabul edilmemiş tez veya çalışmaları, sahibinin izni olmadan kaynak olarak kullanmak,
• İnsan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek, hayvan sağlığına ve ekolojik dengeye zarar vermek, gerekli izinleri almamak,
• Bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak,
• Akademik atama ve yükseltmelerde bilimsel araştırma ve yayınlara ilişkin yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunmak.

Dergimiz açık erişimli, editöryal yayın ücreti yazardan karşılanan bir dergidir.

I. OKURLARDAN ve / veya ABONELİK SİSTEMLERİNDEN ALINAN ÜCRETLER
a. Açık erişim politikası kapsamında akademik dünyaya hizmet vermekte olan dergimiz okurlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.

II. YAZARDAN ALINAN ÜCRETLER
a. Yazarın ödeyeceği yayın ücreti makale yükleme öncesinde talep edilmektedir. Her bir makale gönderim ücreti 1500.00 TL'dir.
b. Dergimize yayın için gönderilen makalelerden talep edilen bedel hiç bir şekilde Kabul / Ret şartına bağlı değildir. Bu şart Yüksek Öğretim Kurulu’nun 30 Aralık 2021 tarih ve 2021.18 nolu oturumunda Yağmacı/Şaibeli Dergiler hakkında alınan 2021.18.643 sayılı karar gereğince yürütülmektedir.
c. Ücret ödeme şartı bütün yazarlar için geçerlidir. Ödemeler, her yazara eşit uygulanacağı şekilde, şeffaf ve denetlenebilir bir yapıdadır. Ücret yazarlar tarafından kendi aralarında müştereken (ortaklaşa) eşit oranlarda hesaplanır. Ödeme, yetkili yazar tarafından tek seferde yapılır.
d. Makale ücreti ödemeleri 09/09/2022 tarihinden itibaren sisteme yüklenecek makaleler için geçerli olacaktır.

III. Ücret ödemeleri, dergimizin yayıncı kuruluşu olan Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi'nin aşağıda paylaşılan ödeme linki üzerinden yapılabilecektir. "Satıcıya Not" kısmına yetkili yazarın adı, soyadı ve Türkiye Cumhuriyeti veya vatandaşı olduğu ülkeye ait kimlik numarası bulunmalıdır. Bu bilgilerin ödeme yapılırken eksiksiz olarak yazılması yetkili yazarın sorumluluğundadır.

Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi A.Ş.: https://isyerim.param.com.tr/#/paymentform/paramtik/kl.param.com.tr/622l